Ouderportaal >

Streetwise op Oud Zandbergen

22-02-2017
Het team van CBS Oud Zandbergen vindt de veiligheid van de kinderen zeer belangrijk. Ook de verkeersveiligheid en daarom was er maandag 20 februari het Streetwise project bij ons op school.

Dit project wordt uitgevoerd door enthousiaste instructeurs van de  ANWB met als doel de kinderen van alle groepen op een leuke en praktische wijze te leren hoe zij op een veilige manier deel kunnen nemen aan het verkeer.

De groepen 1 en 2 hadden het onderdeel Toet toet wat bestond uit het herkennen van verkeersgeluiden en oefenen met oversteken. Ook hebben ze geleerd waarom het belangrijk is om een autostoeltje en autogordels te dragen.

De groepen 3 en 4  kregen het onderdeel Blik en klik. Hierbij leerden de kinderen wat ze zelf kunnen doen om hun veiligheid in het verkeer te vergroten met de nadruk op het veilig oversteken. Ook hebben ze in een elektrische auto ervaren waarom het gebruik van een gordel of autozitje noodzakelijk is.

De groepen 5 en 6 hadden het onderdeel Hallo auto. Bij dit onderdeel leerden de kinderen de remweg van de auto in te schatten. De kinderen mochten in een ANWB lesauto zelf remmen om te ervaren hoe lang het duurt voordat een auto daadwerkelijk stil staat. Ook hebben de kinderen geleerd om de gordel op een juiste manier te gebruiken.

De groepen 7 en 8 hebben het onderdeel Trapvaardig gedaan. Hierbij was de fietsbeheersing en gevaarherkenning van belang. De kinderen moesten ook één keer met een rugzak met tien kilo inhoud een parcour fietsen. Dit om ze te laten ervaren hoe het straks is om met een tas vol boeken op de fiets te zitten op weg naar het voortgezet onderwijs.  Als afsluiting mochten ze het parcour op een elektrische step afleggen.

De ogentest is ook een onderdeel van het ANWB streetwise project omdat goed zicht in het verkeer van groot belang is. Daarom hebben we bij de kinderen van groep 3 t/m 8 deze ogentest gedaan. Het resultaat van deze test hebben de kinderen mee naar huis gekregen. Ook hebben alle kinderen een certificaat meegekregen en zijn op de ANWB site binnenkort de groepsfoto's te zien.
Ook de gemeente Zeist vindt verkeerseducatie van groot belang en om die reden kregen wij bezoek van de wethouder van verkeer dhr. Roy Luca.

Hij heeft bij alle onderdelen gekeken, met de kinderen gesproken en een aantal foto's gemaakt. Wij vonden het leuk dat hij langs kwam en waarderen het dat hij als wethouder laat zien dat de gemeente
Zeist verkeerseducatie belangrijk vindt.

Al met al een geslaagde dag. Het nut van dit project en het enthousiasme van de kinderen, de instructeurs, het team en ook van de wethouder zorgt ervoor dat wij ons best gaan doen om het streetwise project over twee jaar weer bij ons op school te realiseren.

Meester Dick

>> Meer foto's van Streetwise op Oud Zandbergen vind je hier.